Újra közlekednek a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon

Újra közlekednek a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon

2017.06.11.

Újabb mérföldkőhöz érkezik a Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód – Kaposvár közötti vasútvonali szakasz fejlesztése.

A dél-balatoni vasútfejlesztés előrehaladásáról és a 2017 nyári időszakban érvényes ideiglenes forgalomba helyezéssel kapcsolatban Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója tartott sajtótájékoztatót.
A fejlesztés ütemezése során meghatározó szempont a nyári szezon lehető legkisebb mértékű akadályozása, ennek megfelelően 2017. június 16-án este véget ér a vágányzár.

Az átépítéssel érintett teljes szakaszt ideiglenesen forgalomba helyezik, hogy egész nyáron valamennyi személyszállító vonat menetrend szerint közlekedhessen mind a Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód – Kaposvár közötti vonalon is. A soron következő, utolsó teljes kizárásos vágányzárra 2017 őszétől kell számítani, 2018-ban pedig tervezetten már csak eseti jelleggel, elsősorban éjszaka, szüneteltetik a vonatforgalmat. A beruházás teljes befejezése 2018 őszén várható.

A forgalomnak ideiglenesen visszaadott infrastruktúra a kivitelezéssel érintett szakaszon még nem teljes készültségű, de valamennyi létesítmény az utasforgalom feltételeinek megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll majd a közlekedők rendelkezésére.

Szántód-Kőröshegy –Balatonfenyves között már az új vasúti pályán lehet közlekedni, Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között 2017 őszén épül át. Nyárra az átépítés miatt feszültségmentesített felsővezetéki rendszert is visszakapcsolják.

A jövő hétvégi forgalom elindításáig Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó és Balatonberény és Fonyód megállóhelyek kivételével befejezik új magasperonok építését. A Kaposvár-Fonyód vasútvonalon Lengyeltótinál is elkészülnek a végleges új peronok, a többi helyszínén ideiglenes peronokat alakítanak ki. Szántód-Kőröshegy állomáson felújították a peronaluljárót, és a többi állomáson is teljesülnek az utasforgalomhoz elegendő feltételek.

A Balaton körüli MÁV-állomások korszerűsítése külön beruházásban valósulhat meg, ez jelenleg előkészítési fázisban van.

Szántód-Kőröshegy – Fonyód között jövő hét végéig befejezik a zajárnyékoló falak és a rugalmas sínágyazású szakaszok építését is, a fennmaradó szakaszon ősztől építik ki a zajvédelmi létesítményeket.

Fonyód és Bélatelep között megépült az új hullámtörő, ami a jövőben megóvja a dél-balatoni vasútforgalmat a tó erodáló hatásától.

A közúti és gyalogos átkelők a legtöbb helyen elkészültek. Egy helyszínen, Balatonfenyves, Vajda utca – Nyírfás utca sarkánál található szintbeli gyalogos átkelőhely még épül, ezért idén nyáron a Sikló utcai, valamint a Balatonmáriafürdő, Faluház utcai gyalogos átkelőhely vehető igénybe.

A menetrend szerinti vasúti forgalom megindulása előtt próbamenetek közlekedésére kell számítani, ezalatt a szintbeni közúti útátjárók biztosítsa fedezőőrrel történik, kérjük, hogy a fedezőőr jelzéseit vegyék figyelembe! Balatonszemesen a Semmelweis utcánál és Balatonlellén a Határ utcánál található útátjárókban a forgalom megindulásától, tervezetten két hétig, jelzőőrök irányítják majd a közúti forgalmat. Ebben a kezdeti időszakban, a vasúti forgalom zökkenőmentes működése érdekében, további biztonsági intézkedésekre, az állomásokon kezelőszemélyzet jelenlétére kell számítani, ezek az utasforgalmat nem befolyásolják.

A dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének eredményeként az utazók gyorsabban juthatnak el a Balatonhoz. A menetidő a főváros és Keszthely között további 10 perccel csökken, Kaposvárról Fonyódra pedig a mostani 75-80 perc helyett 55 perc lesz. Az új magasperonoknak köszönhetően kényelmesebbé, az átépülő közúti és gyalogos átkelők megépülését követően biztonságosabbá válik a közlekedés. A rugalmas rezgéscsillapító sínágyazat és a zajvédő falak megépítése után csökken a zajterhelés, javul a környékbeliek életminősége.

Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Nagyon vártuk a jelenlegi felújítást. A szakaszon az elmúlt időszakban feszített tempójú, percíz munka folyt, annak érdekében, hogy a nyári szezonra megnyílhasson a vonal a vasúti forgalom számára. A fejlesztés modern technológiát és világszínvonalú infrastruktúrát jelent az erre közlekedőknek. Nekünk elemi érdekünk volt ez a beruházás, mert a turizmus szempontjából meghatározó, milyen infrastruktúra fogadja a Balatonra érkezőket. Folyamatosan nő a vendégéjszakák száma, reméljük, hogy idén is sikerül rekordot döntenünk. Ehhez nagyban hozzájárul a dél-balatoni vasútfejlesztés is.”

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója a kivitelezés jelenlegi állását ismertette: „Jelenleg is folynak a peronépítési, út- és gyalogos átjáró burkolási, valamint aluljáró felújítási munkálatok, amelyek az ideiglenes üzembe helyezésig befejeződnek. A nyári időszakban sem áll le a beruházás, ez azonban nem zavarja a vasúti- és utasforgalmat, a létesítmények rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban lesznek. A kivitelezési munkák folytatása miatt nem minden terület végső rendezése történik meg. A területrendezési, úthelyreállítási munkálatok a projekt végső fázisában, a területileg illetékes önkormányzatokkal egyeztetve történik majd meg.”

A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.

Forrás: fonyod.hu


MI A VÉLEMÉNYE?